[WPSM_AC id=1313]
לפעמים הרכב לא מניע. זה דבר שיכול לקרות לכולנו, ולא משנה האם מדובר ברכב חדש או ישן, יד ראשונה, שנייה או חמישית. מגיעים אל הרכב בבוקר, ממהרים לצאת לעבודה, נכנסים לרכב, מקישים את הקוד ומתניעים. אך למורת רוחכם, ברגע הכי לא מתאים- הרכב לא מניע. מי לא מכיר את התחושה המתסכלת.
רגע לפני שמזמינים מונית בדרך לעבודה, שווה לבדוק האם מדובר באחת מ4 התקלות הנפוצות הבאות:
תקלה במצבר
זו התקלה הנפוצה ביותר. לרוב, כשמדובר על רכב שלא מניע, הבעיה טמונה בסוללה הקטנה אך החשובה שמצויה מתחת למכסה המנוע. מצבר הרכב הוא כאמור הסוללה של הרכב. לעיתים אנו שוכחים את האורות דולקים, משאירים את הרכב לא מונע אך משתמשים במזגן לפרק זמן ארוך, או שפשוט לא השתמשנו ברכב זמן רב והיה חם. בכדי לנסוע, תצטרכו פשוט כבלים ו"שומרוני טוב" שיעזור לכם להניע, והנה, אתם מסודרים. עם זאת, חשוב לטפל בבעיות שכאלה, בכדי לאפשר לעצמכם להניע בלי כבלים, ולהחליף למצבר חדש אם יש צורך.
תקלה באלטרנטור
האלטרנטור דואג להטעין את ה"סוללה" של הרכב, הלא היא המצבר. בתנועת סיבוב, שמונעת על ידי תנועת הרכב, הוא מפיק אנרגיית חשמל, ומזרים אותה אל המצבר, שבעצם נטען על ידי הנסיעה שלכם ברכב. אם האלטרנטור לא ממלא את תפקידו משום שהתקלקל, תוך מספר נסיעות לא רב הרכב שלכם יפסיק להניע בעצמו. הסיבה היא, שהמצבר יתרוקן ולא הטעינו אותו, בדומה לכל מכשיר סלולרי שאתם מכירים. הפתרון הוא להחליף אלטרנטור אצל בעל מקצוע.
בעיה בקודן
הקודן, הוא החלק ברכב שמגן עליכם מפני פריצות. לעיתים, הוא יכול להיות בעוכריכם. קורה לכולנו שלא נכנסנו לרכב הרבה זמן, או שאנחנו מאד עייפים ולא מרוכזים ולכן טועים בקוד. לאחר מספר מסוים של פעמים, הקודן "נועל" בפנינו את האפשרות לנסות שוב לפרק זמן נוסף. המשמעות המעשית של הנעילה היא שלא נוכל להניע את הרכב, לפרק זמן ממוצע של 30-50 דקות, כתלות בסוג הקודן וברכב. לאחר מכן, אם תקישו את הקוד הנכון, תוכלו להניע ולהתחיל בנסיעה. אם לא היית לכם בעיה בהקשת הקוד, יתכן שהקודן התקלקל. תוכלו לנסות לפרק את הקודן בצורה עדינה, ולנסות לנגב את המקשים מלמטה, כמו גם את חיבורי החשמל. חשוב לא להשתמש במטלית רטובה בכדי לא להסתכן בהתחשמלות או בהריסת המערכת החשמלית. אם גם לאחר מכן הקודן לא עובד, תצטרכו להיעזר בבעל מקצוע מומחה, שיודע לפרק ולטפל במערכות חשמליות של רכבים. תסמין נוסף לבעיה דומה, יכול להיות נורה בצורת מפתח בצבע צהוב או אדום, כתלות בסוג הרכב, המופיעה בלוח המחוונים. במקרה שכזה, לרוב מדובר בנורה המודיעה על בעיה באימובילייזר.
בעיה באימובילייזר
האימובילייזר הוא בעצם צ'יפ קטן שנמצא בשני מקומות, וצריך ליצור התאמה. חלקו האחד נמצא ברכב, וחלקו השני במפתח הרכב שלכם. כאשר ישנה התאמה, בין מפתח "מורשה" לבין הצ'יפ שברכב, הרכב יכול להניע. לעיתים, לאחר מכה (המפתחות נופלים ונשברים) ומעוד שלל סיבות, האימובילייזר לא מצליח לזהות את המפתח הנכון. במקרה שכזה, אם כמה מכות ולחיצות על המפתח של הרכב לא עוזרות, תצטרכו להזמין בעל מקצוע או לגשת לחנות שמתמחה בנושא.
לסיכום, בכל תרחיש אפשרי, מהמנויים מעלה וגם מאלו שלא, לפנות רק לבעלי מקצוע מומחים שעליהם יש לכם המלצות או ביקורות חיוביות. אל תסתכנו בפנייה לבעל מקצוע לא אמין, גם לא כדי לחסוך בכמה שקלים. הבדלי המחיר יעלו לכם ברוב המקרים בכסף נוסף, בנוחות, בזבוז של זמן, ובמקרים חמורים גם בבריאות ובחיים. אל תשכחו שהרכב הוא הכלי שמשמש אותנו להגיע ממקום למקום, אך הנהיגה בכבישים מחייבת אותנו לפנות רק למומחים שחושבים גם, ובעיקר, על טובתנו.
במצבים אחרים כמובן שלא מין הנמנע שהרכב שבק חיים. במצב כזה אין בהכרח צורך לתקנו ואף ניתן לרכוש רכב חדש מכספך האישי או בעזרת הלוואה לקניית רכב.